The piper.



Jag har ofta funderat på sagan om råttfångaren från Hameln. Var han ond eller god och vad var det som var sanningen bakom lögnen. Sagan hade i alla fall inget bra slut, inte för någon.
Lita aldrig på en flöjtspelare, han som spelar en vacker mellodi och säger följ mej. Ibland tar han skepnaden av en politisk ledare, präst eller guru, en vän, förälder eller till och med en älskad. Var helst någon med vackra toner säger: följ mej, jag har rätt, allt detta ska du få om du gör som jag, tänker som jag eller bara överlämnar dej till mej i blind tro... sätt händerna för öronen och spring för livet. Det finns ingenting mera skrämmande än en folkmassa som blint följer flöjtspelaren, utan att tänka, utan att ifrågasätta. Vart än flöjtspelaren för så följer svansen fördummad i extas.
Råttfångaren förde barnen in i bergväggen. Nutidens flöjtspelare kan lova lycka, makt, rikedom, himmelriket eller evig ungdom, men vi måste inse den uppenbara sanningen, att detta är lögn.
Vad än råttfångaren lovar, så kommer du att få betala. Du kommer att förlora. Hur än denna saga slutar så kommer det alltid att ha kostat dej barnet. Det inre barnet går in i berget och kommer aldrig ut igen. Flöjtspelaren stjäl ditt rena sanna jag som ser på livet med frågande klar blick. Han stjäl det som är du och klistrar en illussion framför ditt ansikte.
Kortets betydelse: Lyssna inte på den som talar vackra ord, tänk alltid själv och följ din inre röst.

Kommentarer
Postat av: Allan

Tänk så många råttfångare det finns på jorden. Alla har vi nog ibland en liten råttfångare inom oss. På gott och ont. Think twice.

2011-12-02 @ 11:18:20
Postat av: Allan

Tänk så många råttfångare det ska finns på jorden. Var och en av oss har nog en liten råttfångare inom oss. På gott och ont!

2011-12-02 @ 11:22:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0